Gå til kommentarer

Overvejelser inden du bliver selvstændig

Har du drømmen om at blive selvstændig, så vil jeg I denne artikel komme ind på hvilke overvejelser du skal gøre dig inden.
Jeg tager eksemplet med rengøringsvirksomhed eftersom det er nemt at starte op og kræver forholdsvis ingen ressourcer.

1. Indledning
Før du overhovedet kaster dig ud i projektet om et rengøringsvirksomhed, så skal du gøre op med dig selv om rengøringsbranchen overhovedet er noget for dig? Du skal overveje om du kan lide hårdt fysisk arbejde, om du er god til at snakke med kunder, om du har en anelse forstand på rengøringsmidler til forskellig brug (toilet, trapper, kælder, normal gulv osv.).

I denne branche er det også vigtigt, at du kender nogen (som kender nogen), der kan hjælpe dig med at komme i gang med nogle kunder. Det er nemlig rigtig svært, at starte et rengøringsvirksomhed uden nogle kunder fra start. Vi skal huske på, at denne branche er rigtig stor og udbuddet er stort samtidig med at efterspørgslen har en negativ hældning.

2. Hvad vil du tilbyde dine kunder?
Når du starter med rengøring skal du overveje om du vil kaste dig ud i det helt store projekt eller om du vil starte småt.
Man kan starte med standardrengøring der indebære almindelig rengøring på skoler, institutioner, private, kontorer, butikker osv. eller du kan kaste dig ud i det store med specialrengøring. Det er lidt tungere at starte med, men derimod kan du klare alle mulige former for rengøring heriblandt grafitti, tæpper, computer rengøring, facade og skilterens og meget mere – Simpelt sagt, alt det der ikke indebære den almindelig rengøring.




3. Ja ja ja, jeg kan klare det hele – men hvordan starter jeg rent økonomisk?
Ja, det er her problemet dukker op. Hvis du havde planer om at låne i banken og starte med specialrengøring, så kan du godt droppe det! Banken erklærer din virksomhed konkurs før du overhovedet starter – Igen er det på grund af den store konkurrence blandt rengøringsvirksomheder. Derfor, er din økonomi i bund, så køb dig en støvsuger på Gul&Gratis, nogle mopper, klude, handsker, almindelige rengøringsmidler, så er du godt på vej til standard rengøring, der indebære de daglige rengøringer på kontorer osv. (læs punkt 2).

Et etableringsbudget for standardrengøring kan gøres for et par tusinder, hvis du naturligvis bruger dine regne midler og ikke investerer i robot støvsugere til 5000 kroner stk., der alligevel ikke kan klare dit arbejde.
Du skal tænke på følgende udgifter ved standardrengøring:
Visitkort til reklame (Rigtig vigtigt)
Rengøringsudstyr
Lager af rengøringsmidler (Må ikke gøres I private hjem eftersom rengøringsmidlerne skal have en vis temperatur osv. osv. osv. - Også her findes der grundlæggende regler)
Mobiltelefon
Billig reklame i telefonbøgerne
Revisor
Andre udgifter der kan opstå
Alt i alt, kan det hele klares for under 10.000 kroner.

Tænker du på den helt store tur, specialrengøring, så bliver prisen helt anderledes.
Her skal du tænke på følgende:
Større lager
Kontor (edb udstyr)
Rengøringsudstyr bliver væsentlige dyre
Varebiler
Trailer
Ekstra rengøringsudstyr til grafitti osv.
Revisor
Andre uforudsete udgifter

Her kan prisen godt løbe sig op i et par hundred tusinde kroner.

4. Bliver man millionær af rengøringsbranchen?
Ja – på under en måned!
… Nej, det gør man langt fra. Igen skal vi tænke pÃ¥ nogle faktorer → Er det Standardrengøring eller specialrengøring? Hvor lang tid har du været pÃ¥ markedet? Hvilke slags kunder har du?

De typiske priser for rengøring ser således ud:
Standardrengøring: 250 kroner i timen (+ moms)
Hovedrengøring: 250 – 300 kroner i timen (+ moms)
Spuling af facader: 20-30 kroner pr. kvardratmeter

Dette er priser for engangsrengøring. Har man faste kunder bliver der naturligvis anderledes alt efter forhold og arbejdsopgave.

5. … også lige alle de andre ting
Det jeg har ridset om er starten på hele processen til at starte op. Når man har besluttet, at drømmen virkelig er rengøringsvirksomhed, så skal man lave årsbudgetter, snakke med revisor om regnskab – hvor meget man selv skal gøre, og hvor meget man betaler for.

Mange mister nemlig modet, når vi kommer til regnskabsafdelingen eftersom det kan være en tung byrde i starten – Det er her mange bryder sammen. Derfor er det vigtigt (som jeg nævnet i starten), at man kender nogle der kan hjælpe en i gang, specielt med regnskabet.
… Hvis du ikke er i den situation at du kender nogle, så findes der også en masse links til hjælp med regnskab.



Generelt om at starte virksomhed
- Hvad får dig til at starte? (Drømmen eller pengene - Drømmen skal prioriteres højst)
- Hvad vil jeg starte? (Rengøring, IT, pizzaria osv.)
- Hvordan er markedet for det jeg vil starte? (Er der 100000 rengøringsvirksomheder og 20 kunder eller omvendt?)
- Noget af det vigtigste: Hvordan ser min private økonomi ud i forhold til etableringsbudgettet
- Har jeg erfaring på det område jeg vil starte eller skal jeg tilkalde hjælp fra start af
- Regnskab, budgetter og alt med tal - Kan jeg selv ordne det meste eller skal jeg betale en revisor for de mest simple opgaver)
- Men inden du starter så skal du gøre op med dig selv og din familie om det er værd at starte en virksomhed. Det kræver tid, investering, konflinkter, problemer .... men sidst på måneden vil det helt sikkert gavne jer alle sammen... hvis det hele ellers kører godt ;-)


Nyttige links til iværksættere:
http://www.100svar.dk/ vil jeg helt klart anbefale at læse.
http://www.smart-regnskab.dk/
http://www.e-conomic.dk/

Skrevet af ZhaD
17:26 25.1.2012


Du skal være logget ind for at kunne skrive her...