Gĺ til kommentarer

Spilanmeldelse - Mass Effect 2

Historien
En måned er gået siden Sovereigns og Sarens fald. Shepard er på patrulje, da hans rumskib bliver angrebet af et andet skib af ukendt art. Skibet bliver pulveriseret, og Shepard dør. Han bliver dermed noteret som KIA (killed in action). To år efter vågner Shepard op, i kløerne på skyggeorganisationen Cerberus. Han er bragt tilbage til livet efter omfattende lange og omkostelige operationer. Meget er sket i de sidste to år. Begivenheder, som Cerberus`s overhoved, Illusive Man, sætter Shepard ind i. Siden sin død, er mennesker overalt i galaksen blevet kidnappet af rumvæsner kaldet The Collecters. Shepards mission er nu at samle et hold af de mest dødbringende specialister i hele galaksen til, hvad man kan kalde en selvmordsmission; at stoppe collecters bestanden.

Gameplay
Mass Effect 2 er hĂĄrd fin balance mellem rollespil og shooter i tredjepersons-perspektiv.

Man kan importere sin Shepard fra det første spil. Ens karakter, køn, klasse og moralske valg vil blive ført over i toeren. Hvis man ikke har spillet etteren, kan man stadig være med. Så starter man fra bundens af med vælge køn, udseende, krigerklasse m.m.

Alt efter om man spillede som Paragon eller Renegade i det første spil, så vil det lade sig mærke i toeren. Folk vil se anderledes på Shepard; alt efter de valg, man har taget. For at gøre det at man tager moralske valg lidt mere spændende, så vil man kunne gøre visse spontane handlinger i spillet. Hvis man er mere Renegade, så kan man sparke en vagt ud fra et højhus. De valg, som tager i toeren, vil have stor betydning i det sidste og afsluttende afsnit i Mass Effect-trilogien.

Jagten på specialisterne foregår i hele galaksen. Et sted er man på et fængsel i rummet, hvor totalt anarki hersker. Det næste øjeblik er man i et af de usleste huller i hele rummet; Omega. Der er hele ni personer, som du kan rekruttere. Hver rekruttering følger i de fleste tilfælde et ensartet spor; først skal du finde vedkommende, hjælpe ham/hende, og derefter vil denne person slutte sig til dig. De er alle sammen forskellige af personlighed. Vidt forskellige er også deres unikke evner, som kan bruges i kamp. Hvad enten vi taler om de mystiske biotiske kræfter, skydevåben eller det mere tekniske. Mange af evnerne fra det første spil er skåret af, men der er et par stykker som går igen.

Efter det oprindelige skibs ødelæggelse, har Shepard fået bygget sig et nyt; Normandy SV2. Dette er spillerens base, hvor holdkammeraterne på de forskellige etager vil opholde sig. At tale med dem og vinde deres loyalitet kan være forskellen på mission fuldført eller fiasko, når det endelig opgør skal kæmpes. Hvis du vinder dem alle over på din side, ved at fuldføre personlige missioner, er chancerne for at overleve større. Det samme kan siges om at opgradere dem og skibet selv.

Centralt i rumskibet er kommandobroen med et galaktisk interface. Her kan man plotte en kurs og ellers sætte kurs mod de planeter/rumstationer, man nu vil besøge. Udforskning af planeter i et månekøretøj, som var en stor del i det første spil, er så godt som ikke-eksisterende i toeren. Til at skaffe sig bedre våben og opgraderinger, har man brug for resourcer. Dem finder man nemmest fra planeterne. I det første spil, hvor man fik et planetområde til at udforske, så har Bioware taget helt andre midler i brug. I stedet bruger man nu en mineralskanner, som hurtigt bliver en træls gimmick. Hvis man sidder og spiller en sen aften for at søge mineraler i Mass Effect 2, og er godt træt i forvejen, så er chancen for at falde i søvn alarmerende høje. Så kedeligt kan det ende med at blive. Skulle man støde på en landingsplads, så starter små såkaldte N7 missioner, som er utrolig godt som afveksling fra den trivielle mineral-jagt.

Kampdelen er ligesom det første spil stærkt inspireret af andre tredjepersons skydespil; Hvor spilleren har mulighed for at søge dække bag solide genstande. Mass Effects dække-system var en værre hæmsko, så er det meget bedre udført i denne ombæring. Det er meget mere underholdende at bruge, og ens holdkammerater vil nu mere præcist søge dækning. Både når de selv søger det på eget initiativ eller når du giver ordre til det.

Lyd
Musikken i denne toer fortsætter genialt, ligesom den var i etteren. Det samme kan utvivlsomt siges om stemmeskuespillet. Mange enestående personer lægger stemmer til deres karakter. Men nok den, som mest skiller sig ud, er nu den aldrende skuespiller Martin Sheen. Han ligger stemme til Illusive Man, hjernen, der trækker i trådene i Cerberus.

Grafik
Grafikken skuffer i hvert fald ikke, og overgår etterens grafiske maling. Hele universet er mere mørkt, som historien giver en hjælpende hånd til at illustrere. At vandre i de skumle gyder på rumstationen Omega, kan få de fleste hårde nitters nerver til at sidde uden på tøjet. Et af etterens grafiske problemer, som bestod i at grafikken skulle have tid til at lægge sig på plads, er så godt som udryddet.

Konklusion
Mass Effect er et af årets tidligste store hits, som man ikke må gå glip af. Historien er mere mørk om forræderi, uoverskuelige odds, kærlighed og ikke mindst kampen mod de onde rumvæsner. Grafikken er bedre, og Martin Sheen gør et forrygende stykke stemmeskuespil som Illusive Man. Et af de få klagepunkter med Mass Effect 2, er, at måden med at finde resourcer på planeter, kan være direkte søvnfremkaldende. Udover det, så må man ikke gå glip af Mass Effect 2, hvis man vil have et godt science fiction eventyr.



Aldersbemærkning; 18+.
Antal spillere; 1.
Konsoller; PC og Xbox 360.
Udviklere; Bioware.
Udgivere; EA.
Genre; Shooter, rollespil, action.
Udgivelsesdato; 28. januar 2010.



Spillet forhandles hos Softfair.dk

Skrevet af Chewbacca
18:26 14.2.2010


Du skal vćre logget ind for at kunne skrive her...

 Muller - tidligere ansat pĺ NsExtra
God anmeldelse, og iøvrigt tror jeg, at spillet er godt
 19:47 15.2.2010