G� til kommentarer

Åbent brev til Viceværten

Brugeren Wake Up har skrevet et åbent brev til Viceværten og de øvrige superbrugere på Netstationen i sin brugerinfo. Da hans synspunkter er interessante, har jeg valgt at gengive hans brev og bede ham om et interview til NsExtra.

Brugeren Wake Up har en solid erfaring med Netstationen og livets gang i Højhuset, da han har været med siden år 2000. Han startede da man tjente 1 monet i timen og betalte 100 kr. for en lejlighed og har derved oplevet Højhusets "storhedstid" og fald.

Han har skrevet et langt brev til Viceværten som indeholder konstruktive forslag til hvordan superbrugerne kan få gang i Netstationen igen. Emnerne omhandler alle de vigtige områder: Monetter, ting, sms-køb, nye brugere, butikker, events og bruger ban.

Deltag i debatten i kommentarsystemet herunder, hvis du vil give hans brev et par ord med på vejen til Viceværten og de øvrige superbrugere.

Læs hans åbne brev herunder.

Gengivet fra Wake Up's info:

Slet Gordots spor før det er for sent!

Som jeg ser det er Netstationen gået kraftigt ned de sidste par år og er stadig på vej i den forkerte retning, det helt store vendepunkt for højhuset hvor de rigtig begyndte at gå galt var under Gordots tid som superbruger, han havde et helt forkert synspunkt på chatten og ignorerede brugernes interesser, han satte sig på ingen måde ind i hvorfor det egentlig var at vi kunne lide chatten og kørte bare sit eget show. Gordot har under en af vores mange diskutioner sagt at det på ingen måde ville skade Netstationen at han var ved og udrydde alle de mål som brugerne arbejdede for at opnå (På det grundlag at spillet everquest heller ikke havde nogle mål) Jeg kender ikke selv everquest men kan bestemt ikke forestille mig et spil uden noget at sætte næsen op efter at opnå. Men Gordot gik så igang med at fjerne alt hvad vi kunne se frem til, han fjernede betydningen af højt level, han gjorde ting til noget man "fik" istedet for at arbejde for det, og sidst men ikke mindst bannede han i stor stil folks brugere som de havde arbejdet hårdt med, på de mest ubetydlige grundlag.

Men for at gøre min kritik til konstruktiv kritik vil jeg komme med et forslag til en handlingsplan der i mine øjne vil kunne få brugerne tilbage og give Netstationen endnu en chance.

Først er det vigtigt at forstå hvad det er vi brugere holder af på Netstationen, og hvad der gør det unikt fra andre internet steder. Om folk vil det eller ej sidder vi IKKE på Netstationen fordi det er en chat. Den abselut vigtigste factor er konkurrence, at arbejde hårdt med at komme længere end andre. Om det så er at få flest timer, flest ting, flest venner, fedeste bruger, eller være mest kendt som "Anti". Så er det hele noget vi gør for at konkurrere med andre, et tydeligt eksempel er at efter mange af vores mål blev ødelagt af Gordot gik Netstationen fra 600-800 onlinebruger til små 100-150. Og det gjorde de IKKE fordi at vi ikke kan chatte mere, for det kan vi jo sagtens.

Mine forslag.

  • Monetter Som det ser ud i øjeblikket er der så mange Monetter i højhuset at de 10 som man får i timen ikke er noget værd, det fjerner en god grund til at holde sig online så enten bør man nedsætte samtlige brugeres Monetter med fx 70-80% eller den lette løsning at sætte de indtjente Monetter pr time op til 300-500, dog vil det ikke løst problemet man har når man skal sætte 10.000 ud af 1.000.000monetter ind i byttemaskinen, så jeg vil foreslå at man fjerner %'er af Monetterne.

  • Ting der ganske enkelt kommet både alt for mange forskellige ting og med alt for højt antal. Det med for mange forskellige ting er der nok ikke meget at gøre ved, det gør det desværre bare svært for brugerne at holde styr på de forskellige værdier. Men derimod antallet af ting kan bringes ned uden problemer, der skal ganske enkelt bare åbnes op for gensalg i et rum igen, så skal vi brugere nok gøre resten af arbejet. Der bliver hver dag smidt flere tusinde af de forskellige "5monetters ting" og jeg vil væde med at hvis der blev åbnet for gensalg ville 90% af de ting blive smidt til gensalg istedet og derfor nedbringe antallet kraftigt. Så fx et nyt rum som hed "Genbrugsbutikken" hvor man kunne smide og få gensalgsprisen på 50% af tingens butikspris tilbage, lige pånær Monet sedler SOM NATURLIGVIS GIVER 100%! Det er penge sedler for søren da! De falder da ikke i værdi? :S
    Mht. "Ting" butikkerne skulle de nuværende vare tages af hyllerne, og så skulle der sættes fx 10 nye ting ind som er der i lang tid og som har en høj monet pris, men som kun bliver fyldt op med et lille antal af gangen og har en høj pris. Hvor tit ser man en møbelbutik med 500 af den samme sofa? Så kunne man måske når der var ved at komme for højt antal af en ting tage den af hyllerne og sætte nogle nye ting ind.
    Og de nye ting skal heller ikke være som de sidste mange der har været forbi hvor man bare tænker at i har googlet og fritlagt et billede. Lav meget færrer ting, men gør noget ud af dem! og få dem til at passe til højhuset. Dvs 10 forskellige ting i hver butik som hvor der er fx 5 til salg i ugen indtil der er omkring 500-1000 af tingen. Så kan man begynde at overveje en ny ting.

  • Sms køb Sms køb er en fin ting, men i har misforstået noget. Når brugere køber tøj til deres bruger er det for at den skal være "Fed" og have alt tøjet, så nytter det ikke noget at i tyre 40 nye sms køb i butikkerne om ugen, for så kan man ikke købe alt for sine 100kr i måneden, og når man ikke kan det, ja så kan man ikke få alt tøjet, og når man ikke kan få "det hele" hvorfor så overhovedet købe noget? Det er jo ikke fordi vi vil have det på, vi vil bare have det for at have det. Så istedet for at lave så mange sms køb så lav nogle få som mange flere køber, før i tiden kom der fx 1500 af en ting når den blev sat til salg for sms, idag kommer der 10-30, simpelthen fordi at når man ikke kan få det hele hvorfor så have det?
    En anden grund til at folk ikke tager mobilen op af lommen er at det tøj/ting som man køber for sms ALDRIG bliver fedt at eje da der aldrig bliver "lukket" for sms koderne så alle kan købe det i fremtiden hvis de har lyst. måske virker det smart at holde dem åben for så kan i jo sælge "flere" men nej, det eneste der sker at ingen gider købe det.

  • Tøj Butikker I de forskellige tøj butikker er der først og fremmest det problem ang. sms betaling som jeg beskrev før. Men der er også det problem at der bare kommer alt for meget af det ene og det andet som faktisk bare er den samme trøje eller hue i nye farver. Jeg vil foreslå at man fjerner alt hvad der er i øjeblikket af tøj til Monetter og Sms og så laver en MASSE nye og "faste" varer som der bliver gjort noget ud af at designe, og som naturligvis kræver et vis level at købe som det gjorde før i tiden. Det blev i sin tid fjernet fordi vores kære Gordot ikke mente at de nye folk ville være her hvis de ikke kunne få det bedste tøj med det samme, og det er så ABSELUT forkert, det der sker ved at man sætter level på ting er at flere folk vil være mere online for at komme op i level, når flere folk er online ser højhuset ikke så tomt ud, og der er nogle at snakke med og derfor vil ENDNU flere komme til. Og til sidst skal frisøren naturligvis sælge HÅR og ikke huer? Hvad er det for noget, der er 1 sæt hår at vælge imellem og 30 huer? Man køber ikke huer ved en frisør.. thats for sure.

  • Nye Brugere Gordot så et problem som ikke rigtigt eksisterede på daværende tidspunkt, men da han gik igang med at løse det skabte han det selv. Der kommer ikke mange nye brugere til, og dem som kommer bliver her ikke. Gordot's teori var at vi ikke snakkede pænt til dem, men det er igen en af hans helt store fejltagelser. Magtbalancen på blev smadret da "de store" blev lukket for ikke at respektere de små. Men grunden til at de nye blev på Netstationen var at de så op til "de store kanoner" og selv ville være som dem. men da alt så blev pillet fra de store, ja hvad var der så at se op til?
    Idag er problemet et andet, netop at de nye ikke har en chance for at få sig en fed bruger. Det fede tøj kan man ikke få mere, og et lejligheds nummer over 40.000 gør heller ikke ens bruger fed. Så den eneste udvej er at købe sig en bruger, men hvem vil ikke hellere lave sin egen? Og er der fede brugere nok til alle? Nej!
    Mit forslag er at man som sagt laver at fast soriment at tøj i butikkerne så folk blot skal skaffe timer for at få det fede tøj. Mht til det tøj som er nu synes jeg at man bør gøre virkelighed af den gamle plan om at gøre det muligt at "bytte" med tøj. Det ville være en super fed ny ting på Netstationen og det ville give nye folk muligheden for selv at lave sig en fed bruger. Præcis det samme bør man gøre med lejligheder så folk som har skaffet mange monetter kan købe en anden persons lejlighed og derved få et federe lejligheds nummer.

  • Events Det er her til disse events at i bør satse på at tjene jeres sms penge, der kan være en celeb chat, en kampange eller noget helt andet hvor man kan samle mange folk på et sted, og så sætte en flot designet ting til salg.
    Celebchats gør at flere vil se noget fedt i Netstationen, men de sidste par år har det ikke været andet end @@@@@@, Skriv i gb@@@@@, Sig mit navn@@@@@@. Dvs. Ingen chat overhovedet, så vær lidt kreative ligesom før i tiden hvor der fx blev udlovet en speciel ting til de 10 bedste spørgsmål, eller find på noget andet sjov der kan hjælpe med at gøre det til en chat.
    Ting som NS bingo var også super populært? Find på noget hvor i kan hygge lidt med os brugere og selv have lidt sjov på arbejdet, Det skader ikke?
    Også små kampanger er en sjov ting hvor der måske indgår en krativ konkurrence? Ikke bare et par spørgsmål som det plejer at være, find på noget vi kan hygge os med. Og så husk for guds skyld at få afsluttet disse kampanger igen.

  • Bruger Ban Det er gået hen og blevet alt for ofte man ser folk der får deres brugere permanent banned. Folk som har brugt mange tusinde timer herinde stopper når det sker, og tit og ofte er det nogle virkelig triste grundlag. Altså? En sidder på auto en enkelt gang? And so what? Det skader INGENTING. Der burde blive brugt flere ikke permanente bans, fx 1 måned for at lave noget lort. Og så istedet for bruge de permanente på dem som virkelig fucker up, og hacker Netstationen og/eller udvikler de ulovlige programmer. Som det er nu bliver de små drenge som leger lidt med programmerne banned permanent mens dem som virkelig fucker up bare kan fjerne deres ban ved at skifte ip og nogle endda selv genåbne deres brugere.
    Så drop de permanente ban, det er de færeste der har fortjent det, og i mister bare brugere på det. Citat slut


    Det er længe siden, at vi har set så mange online samtidig på Netstationen og rekorden i august 2006 blev 1674

    Interview med Wake Up

    Hvordan har HH-brugernes reaktion på dit åbne brev til vice været?
    Generelt har der været utrolig meget positiv feedback, på det. Folk har været enige i næsten alt hvad der står. Tilmed er der bare overraskende mange som har læst det hele igennem helt uopfordret, og kommet med en kommentar til det.

    Idag har der virkelig været fokus på det, og jeg er blevet opfordret af flere "gamle" brugere til at lade Vice se det.

    Hvad forventer du, at der kommer ud af din henvendelse?
    Altså først og fremmest håber jeg bare på at viceværten lytter til min bøn og læser mine forslag igennem, men det ville da ikke skade hvis de tog nogle af emnerne op og fik snakket dem igennem, for at se om der måske var muligheder i nogle af dem.

    Hvor længe siden er det, at du sendte mail med opfordring til at læse din info?
    Jamen jeg skrev det hele igår aftes, og sendte en E-mail til viceværten kort tid efter

    Tak for interviewet. Det er også nogle gode tanker - jeg håber at du bliver hørt.
    Mange tak :) Det er også mit ønske. Ns trænger virkelig til at der bliver gjort noget for at holde på brugerne og måske lokke nogle nye brugere til ;)


    Skriv din kommentar til Wake Up i kommentarsystemet herunder.

    Svar fra Viceværten

    Den 11.2.2009 fik Wake Up nedenstående svar:

    Tak for din mail Tobias, såfremt der er forslag som vi ikke er bekendte med, der ikke allerede er på vores to-do liste, så vender vi tilbage.

    Med venlig hilsen
    Viceværten for Netstationen
    http://www.n.dk
    Mediaprovider A/S
    Carl Jacobsens Vej 16, 2500 Valby


    Artiklen bliver opdateret, når/hvis Wake Up får svar igen.

    Skrevet af Pihe
    23:38 9.2.2009


    Du skal v�re logget ind for at kunne skrive her...

     Wake Up
    Et svar på min email til viceværten*
     18:18 11.2.2009

     Wake Up
    Jeg har idag fået et svar fra på min email fra viceværten. Det er et godt svar som på ingen måde lover noget, men det er dog et svar, vil prøve at få fat i Pia så vi kan få det herind
     18:17 11.2.2009

     Nico Pigo
    Wake up ved hvad han snakker om (;
     18:08 11.2.2009

     Siimon - tidligere ansat p� NsExtra
    Ja er enig med Kaspar
     17:45 11.2.2009

     Pacroon
    Jeg er også enig i *næsten* det hele :-) Jeg synes I skal prøve at holde Viceværten til ilden og presse SB'erne for nogle svar :-) Og hvis der kommer nogen svar, så følg op på dem så ofte I kan.
     17:41 11.2.2009

     Muller
    Som så mange andre synes, JA. Netstationen har ændret sig 100%, på den desværre dårlige måde. Jeg tror at forklaringen lyder: 1. De nuværende "Superbrugere", ikke har kendt til Netstationen før nu. 2. Superbrugerne, lader sig ikke lytte til brugerne. Viceværten bør lytte til disse råd. Jeg selv, startede i 2001, og synes godt om netstationen. Til omkring 2005. Men nu, kan det ikke blive værrer. Respekt Wake Up. Til Vicevært "VÅGN OP!!! "
     14:34 11.2.2009

     Wake Up
    LoyaL, jeg står lidt med den samme frygt efter at have set hvordan de lavede afstemningen til fastelavns konkurrence
     12:14 11.2.2009

     LoyaL
    Jeg synes at nogle af foreslagende har en chance og dem der kræver at der skal kodes lidt, og så igen ikke, for hvem vil I have til at programmere skidtet?
     10:53 11.2.2009

     Christoffer
    Det med at bytte tøj skal IKKE ske, for det bliver ens bruger ikke mere værd af. Tænk hvis en f.eks. loggede ind på ens bruger i stjal tøjet, og til sidst havde den person en bruger med en MASSE tøj som er spec. Brugere skal beholde det tøj de har, (ellers så skal alt tøj købt efter 2007 slettes, så brugerne kan få tøjet returneret tilbage i monetter, og bagefter købe det igen, tilsvarene det level de er i) Jeg er sgu enig med dig i ALT Udover det med at "bytte-tøjet". Lov mig lige at føre svaret ind på NsEkstra, så vi kan følge op på det. For der skal sgu gøres noget!. Hvis det fortsætter sådan her er jeg bange for at der sker noget alvorligt med ns, og det vil være synd med alle de timer folk har lagt i deres brugere!.
     18:06 10.2.2009

     THE DEAD - tidligere ansat p� NsExtra
    Har sådan set ikke rigtig noget at skulle have sagt. Synes det godt intiativ at tage alt dette op, for man kan sige en anden ting hvor sb'erne dummede sig var da de lavede om på butikkerne, og også alle de ting som Gordot gjorte. Men 5/5 til det hele og ser frem til svaret.
     16:48 10.2.2009

     Sarah - tidligere ansat p� NsExtra
    Jeg kan også kun udvise min største respekt.
     16:08 10.2.2009

     Kaaz
    Stor respekt til Wake Up
     14:19 10.2.2009

     Don R - tidligere ansat p� NsExtra
    - Vidste jeg ikke
     12:17 10.2.2009

     Siimon - tidligere ansat p� NsExtra
    Rune, han har jo sendt mail til Viceværten kort tid efter han skrev dette brev
     10:47 10.2.2009

     Don R - tidligere ansat p� NsExtra
    - Men meget godt at du tager fat om det Pia ! God artikel. Dog synes jeg mere at du burde have henvist til artiklen og fået et interview med ham :-P Men det kan være fordi jeg på forhånd havde læst hans info ! Men godt Pia - og godt Tobias
     08:32 10.2.2009

     Don R - tidligere ansat p� NsExtra
    Har læst :-). Han burde tage det op med VIceværten i stedet for med os brugere. Men ellers godt initiativ, 4/5.
     08:25 10.2.2009

     Arne - tidligere ansat p� NsExtra
    Virkelig en fornøjelse at læse dette brev. Desværre tror jeg ikke at brevet hjælper noget, og jeg kan kun sige desværre. Men jeg håber da virkelig det bedste, og vil følge med i udviklingen. Men der er jo ingen tvivl om at uanset hvad, så vil NetStationen aldrig blive det samme som dengang.
     00:27 10.2.2009

     the jint
    Er enig med Siimin håber at Helle lytter til det
     00:03 10.2.2009

     Pihe - tidligere ansat p� NsExtra
    Jeg giver Tobias ret. Jeg har ikke så lang erfaring som han, men jeg kan også godt huske "dengang der var store brugere" i Højhuset. Der var virkelig noget at stræbe efter... Det var fedt dengang jeg startede i 2003 og det er så trist, at Netstationen har mistet sin "ånd" og alle de specielle personligheder der var at finde der. Heldigvis kommer der stadig nogle tilbage for at se, hvordan det står til på deres barndoms store virtuelle legeplads. Det er så fedt at hilse på gamle venner jeg håber at superbrugerne vil tage Tobias's brev alvorligt, så de gamle brugere får lyst til at blive, når de kigger ind efter flere års fravær
     23:53 9.2.2009

     Siimon - tidligere ansat p� NsExtra
    Synes virkelig det er et super fedt initiativ! Er enig i det meste
     23:43 9.2.2009